Τετάρτη, 2 Αυγούστου 2017

Σύγκρουση οραμάτων για τα Πανεπιστήμια

Δύο διαφορετικοί κόσμοι: Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της γνώσης απέναντι στον νεοφιλελεύθερο ανταγωνισμό

Το μοντέλο του δημοκρατικού πανεπιστημίου της γνώσης βρέθηκε χθες στη Βουλή απέναντι στο μοντέλο του νεοφιλελεύθερου πανεπιστήμιου του ανταγωνισμού. Οι δύο βασικές κατευθύνσεις που υπάρχουν για την Ανώτατη Εκπαίδευση σκιαγραφήθηκαν
καθαρά μετά την πρωτολογία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για το νομοσχέδιο σχετικά με τα ΑΕΙ.

Ονομαστική σήμερα

Το νομοσχέδιο ψηφίζεται σήμερα το πρωί, καθώς στις 10.30 πραγματοποιείται η ονομαστική ψηφοφορία που ζήτησε η Ν.Δ. Η ψηφοφορία θα γίνει επί της αρχής του νομοσχεδίου και επί των άρθρων:
* 3, για τις ακαδημαϊκές ελευθερίες.
* 15, για την ανάδειξη πρυτάνεων και αντιπρυτάνεων.
* 32, 34, 36, για διαδικασία ίδρυσης, επιλογή φοιτητών και επιλογή διδασκόντων σε ΠΜΣ.
* Και επί της τροπολογίας του υπουργείου Δικαιοσύνης για τους συμβολαιογραφικούς συλλόγους.
Η πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση ήταν σαφής. Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας τόνισε ότι είναι «ημέρα προσπάθειας για την επανεκκίνηση των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ της χώρας» και περιέγραψε το «νέο όραμα για την εκπαίδευση». «Η φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι περισσότερη δημοκρατία, θέσπιση εκπαιδευτικών κανόνων, άνοιγμα των ΑΕΙ στα οικονομικά ασθενέστερα τμήματα και σύνδεση των ιδρυμάτων με την παραγωγική ανασυγκρότηση» είπε χαρακτηριστικά.

Οι άξονες

Με το νομοσχέδιο, όπως είπε ο πρωθυπουργός:
* Καταργούνται τα συμβούλια διοίκησης «για να αποκαταστήσουμε τη δημοκρατία και το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων».
* «Αξιολόγηση ναι, ζούγκλα όχι»: δεν υιοθετείται το μοντέλο της «εξοντωτικής αξιολόγησης» που προωθεί τον «πανεπιστημιακό δαρβινισμό» και το «ακαδημαϊκό survivor». «Η πρόοδος μπορεί να έρθει από την αλληλεγγύη και τη συνεργασία και όχι από τον εξοντωτικό ανταγωνισμό, όχι ο ένας να προσπαθεί να βγάλει το μάτι του άλλου και να επιβιώσουν τα πιο δυνατά και τα πιο διαπλεκόμενα» τόνισε ο Αλ. Τσίπρας.
* Οι φοιτητές αποκτούν λόγο για τις σπουδές τους.
* Επανέρχεται το άσυλο και θα ισχύει το θεσμικό πλαίσιο που είχε ψηφιστεί επί υπουργίας Γιαννάκου (κυβέρνηση Καραμανλή).
* Σπάνε θύλακες διαφθοράς που είχαν παραχθεί από πρυτάνεις που συνδέονταν με τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ και τις φοιτητικές παρατάξεις τους.
* «Σταματάμε τη φάμπρικα των πολύ υψηλών διδάκτρων στα μεταπτυχιακά». Θα υπάρχουν αυστηρές προϋποθέσεις για να διαμορφώνεται το ύψος των διδάκτρων «και κυρίως, ορίζουμε πως κανένας φοιτητής που έχει γίνει δεκτός σε μεταπτυχιακό δεν θα αποκλείεται αν έχει αποδεδειγμένη αδυναμία να πληρώσει τα δίδακτρα».

Ν.Δ.: Επί πληρωμή

Αυτή τη φορά η Ν.Δ. είχε εναλλακτική πρόταση: Να είναι όλα ιδιωτικά και, ει δυνατόν, επί πληρωμή. Η Ν.Δ. μαζί με το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι κρύφθηκαν πίσω από τον Νόμο Διαμαντοπούλου - παρά το ότι η κυβέρνηση Σαμαρά ξεκίνησε το «ξήλωμά» του... Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση και έντονος ανταγωνισμός ανάμεσα στα τμήματα με «έπαθλο» τη χρηματοδότηση. «Μιλάμε για μια δημόσια παιδεία με λογική αριστείας» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Δεν θέλουμε να εξισωθούν όλοι προς τα κάτω, αλλά να σκαρφαλώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι προς τα επάνω». Ακόμη ζήτησε «σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία» και φυσικά ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
«Ιδιωτικά σχολεία. Ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ιδιωτικά νοσοκομεία. Ιδιωτική ασφάλιση. Ιδιωτικές υπηρεσίες καθαριότητας και φύλαξης» σχολίασε ο Αλ. Τσίπρας και ξεκαθάρισε ότι «εμείς δεν θα ευνοήσουμε αυτή την επιλογή που τρέφεται από τα κενά της δημόσιας πολιτικής και στο τέλος καταλήγει να κοστίζει περισσότερο στους πολίτες».


Πουλακίδας Κώστας
Η ΑΥΓΗ
2/8/2017