Πέμπτη, 27 Ιουλίου 2017

Clifford Vaughs, ο δημιουργός των μοτοσικλετών του Easy Rider

Ο Κλίφορντ Βος είχε μείνει στην αφάνεια μισόν αιώνα γιατί ήταν μαύρος 

Ελάχιστοι γνωρίζουν τον ίδιο και αναγνωρίζουν το όνομά του, αν και όλοι ξέρουν τι έκανε.
Αναφερόμαστε στον Κλίφορντ «Κλιφ» Βος (Clifford Vaughs), τον άνθρωπο που μόλις τα τελευταία χρόνια αναγνωρίστηκε ως το μυαλό και τα χέρια πίσω από το τσόπερ «Κάπτεν Αμέρικα» που οδηγούσε ο Πήτερ Φόντα στο
φιλμ Easy Rider.
Αυτός και ο Ben Hardy σχεδίασαν και κατασκεύασαν τις Κάπτεν Αμέρικα και Μπίλυ, τις δύο μοτοσικλέτες ορόσημα της ταινίας. Αυτός ο Βος λοιπόν, έφυγε πρόσφατα σε ηλικία 79 ετών.






Πέρασαν πάρα πολλά χρόνια πριν του αναγνωριστεί η πατρότητα των δύο μοτοσικλετών.
Βλέπετε ο Βος ήταν έγχρωμος και στο Χόλιγουντ της δεκαετίας του ‘70 (αλλά και στις επόμενες όπως φαίνεται...) δεν υπήρχε χώρος για έγχρωμους. Ειδικά όταν, όπως εκείνος, ήταν πολιτικά ενεργοί, συμμετέχοντας σε ειρηνικές διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες για τα δικαιώματα των μαύρων.
Ο ίδιος ο Πήτερ Φόντα είχε δηλώσει πως αγόρασε τέσσερις ίδιες μοτοσικλέτες από την Τροχαία και ότι έφτιαξε μόνος του τα τσόπερ που αυτός και ο Ντένις Χόπερ οδηγούσαν στην ταινία - με τη βοήθεια πέντε μαύρων, όπως μεγαλόψυχα παραδέχτηκε σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο.




Όμως το 2009 ο Ντένις Χόπερ αποκάλυψε την αλήθεια, σχολιάζοντας μια σπέσιαλ έκδοση της ταινίας: «τις μοτοσυκλέτες, τις τσόπερ, τις έφτιαξε ο Βος».
Στην ταινία συμμετείχαν τέσσερις μοτοσυκλέτες: οι δύο των πρωταγωνιστών και άλλες δύο για τις σκηνές σταντ. Οι τρεις κλάπηκαν από την αποθήκη που φυλάσσονταν πριν βγει η ταινία στους κινηματογράφους. Η 4η καταστράφηκε στα γυρίσματα και αργότερα αποκαταστάθηκε από τον ηθοποιό Νταν Χάγκερτυ.
Ο Βος γεννήθηκε το 1937 στην Βοστώνη και ήταν πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της πόλης. Στη δεκαετία του '60 μετακινήθηκε στην Καλιφόρνια, όπου εργάστηκε σαν δημοσιογράφος, κινηματογραφιστής και φωτογράφος. Δραστηριοποιήθηκε έντονα σαν οργανωτής ειρηνικών διαμαρτυριών για τα ανθρώπινα δικαιώματα.




Εκεί έγινε μέλος και μιας μεικτής μοτοσικλετιστικής λέσχης που έφερε την ονομασία the Chosen Few MC.
Ο Βος συνάντησε τον Πήτερ Φόντα το 1965, όταν ο τελευταίος δικαζόταν για κατοχή μαριχουάνας. Λίγο αργότερα ο ηθοποιός τον επισκέφθηκε στο σπίτι του και του ζήτησε να κατασκευάσει τις μοτοσυκλέτες της ταινίας.
Οι δυο τους συνεργάστηκαν πάλι πιο μετά, στη δημιουργία μιας μικρής ταινίας σχετικά με την ασφάλεια των αναβατών. Είχε τίτλο Not So Easy - ειρωνική αναφορά ίσως και στην εικονική ταινία.




Έχοντας σιχαθεί τις ρατσιστικές ΗΠΑ ο Βος εγκατέλειψε τη χώρα και ταξίδεψε σε όλον τον κόσμο. Πολλά από τα χρόνια του τα έζησε στη θάλασσα σαν ναυτικός. Πολύ αργότερα επέστρεψε στις ΗΠΑ και ως το 2014 ζούσε σε ένα ξενώνα για άστεγους βετεράνους, στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια.
Εκείνη τη χρονιά εμφανίστηκε σε δημοπρασία μια μοτοσυκλέτα που υποτίθεται πως ήταν η Κάπτεν Αμέρικα, με τιμή πάνω από 1,4 εκατ. δολάρια. Μόλις την είδε ο Βος αντιλήφθηκε πως ήταν «μαϊμού» και ο άνθρωπος που σκόπευε να την αγοράσει γλίτωσε τα λεφτά του.




Ο Βος γνώρισε ξαφνικά τρομερή δημοσιότητα και δεν προλάβαινε να συμμετέχει σε εκπομπές και συναθροίσεις μοτοσικλετιστών. Όλος αυτός ο ντόρος στάθηκε αφορμή να ξανασμίξει με ένα «παλιό αίσθημα» - μια γυναίκα με την οποία είχε σχέση πριν 53 χρόνια. Ζούσαν μαζί στο Τέμπλτον ώσπου πέθανε.
Μια ζωή αληθινή ταινία... να δούμε πότε θα τη μυριστεί το Χόλιγουντ.



Θανάσης Χούντρας, από το άρθρο Πέθανε ο δημιουργός των μοτοσικλετών του Easy Rider
Newsbeast
22/7/2016