Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017

Κατασκευασμένοι «επιζώντες»

Το ριάλιτι σόου -που αποδίδεται ως τηλε-πραγματικότητα- με τον εντυπωσιακό τίτλο «Survivor»( «Επιζών») και η υψηλή τηλεθέασή του προφανώς δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο.
Οπου κι αν έχει μεταδοθεί, έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού. Πόσο μάλλον στην Ελλάδα, τη χώρα της υπερβολής, και μάλιστα σε χαλεπούς καιρούς, όχι μόνο οικονομικούς, αλλά και… τηλεοπτικούς.

Ενα σύγχρονο «Κολοσσαίο» είναι αναμενόμενο να προσελκύει τα βλέμματα και το ενδιαφέρον των πολιτών μιας κοινωνίας στην οποία ούτως ή άλλως έχουν αρχίσει να εκδηλώνονται τάσεις… ανθρωποφαγικές.
Παρακολουθώντας τις περιπέτειες κάποιων άλλων, ίσως να ξεχνάς, έστω και για λίγο, τις δικές σου, σε μια χώρα που βρίσκεται σε κρίση εδώ και σχεδόν μια οκταετία. Κρίση όχι μόνο οικονομική και κοινωνική, αλλά και αξιών...
Οι συνθήκες «κλειδαρότρυπας» από τη μια, η τηλεοπτική… ένδεια από την άλλη, καθώς ελάχιστες «φρέσκιες», ενδιαφέρουσες παραγωγές διαθέτει πλέον η ελληνική τηλεόραση, σπρώχνουν ολοένα και περισσότερους τηλεθεατές στο ριάλιτι με το οποίο ο ΣΚΑΪ βρέθηκε ξαφνικά στην κορυφή της τηλεθέασης.
Τον δικό τους ρόλο βέβαια παίζουν και τα λεγόμενα κοινωνικά δίκτυα με τη χρήση των οποίων, μεταξύ υπερβολών, αστείων, πλάκας, αλλά και κριτικής, επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη δυνατή διάχυση πληροφορίας. Κάπως έτσι το «Survivor» φαίνεται να βρήκε τον καλύτερο διαφημιστή του.
Δεν είναι τυχαία η μεγάλη ανταπόκριση σε νεανικά κοινά, τα οποία από τη μια δεν έχουν προλάβει τις παλιές εκδοχές του ριάλιτι και από την άλλη έχουν απόλυτη εξοικείωση με αυτά τα δίκτυα, τα οποία και χρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους.
Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για… σημάδια των καιρών. Ομως αυτού του τύπου οι παραγωγές και σε άλλες εποχές είχαν πάλι μεγάλη τηλεθέαση. Πρόκειται για… σενάρια που έρχονται και παρέρχονται, ανανεώνονται και ξαναδοκιμάζονται σε διάφορες παραλλαγές.
Συνήθως όλο και πιο… σκληρές. Γίνονται μαζικά, κοστίζουν πλέον λιγότερο και συνήθως έχουν εξαιρετική απόδοση, όχι μόνο από πλευράς τηλεθέασης, αλλά και διαφημιστικών εσόδων. Αυτό άλλωστε είναι το ζητούμενο…
Δεν χρειάζεται να αναφερθούμε βέβαια σε ιδεολογικο-πολιτικές ή αισθητικές απαιτήσεις από τέτοια προϊόντα. Απλώς προσφέρονται για ανάλυση, μήπως και καταλάβουμε καλύτερα τη μαζική, εικονική και τελείως απατηλή πραγματικότητα που κάποιοι κατασκευάζουν - με το αζημίωτο.


Με την προσθήκη καλών ξένων σειρών και ταινιών ο ΣΚΑΪ άρχισε από πέρσι να κερδίζει έδαφος.
Η απόφαση των στελεχών του να εντάξουν τάλεντ σόου στο πρόγραμμα οδήγησε το κανάλι από την πέμπτη θέση στην τρίτη.
Με το «Survivor» όμως τα ποσοστά του εκτοξεύτηκαν και το τελευταίο διάστημα σκαρφαλώνει στην κορυφή, αφήνοντας πίσω τον ΑΝΤ1 που διατηρούσε τα ηνία μέχρι πρόσφατα.
Για το χρονικό διάστημα που διερευνήσαμε, 13/2-13/3/2017, ο ΣΚΑΪ σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρσι έχει σχεδόν διπλασιάσει τους τηλεθεατές του στο σύνολο του προγράμματος.
Τον παρακολουθούν κατά μέσον όρο 160.000 άτομα περισσότερα καθώς πέρσι προσέλκυσε το ενδιαφέρον 180.000 τηλεθεατών, ενώ φέτος φτάνει τους 340.000.

«Χοντρές» δουλειές

Και να σκεφτεί κανείς ότι ουσιαστικά το «Survivor» το πήραν στον ΣΚΑΪ σχεδόν... υποχρεωτικά, καθώς μόνον έτσι δίνονταν τα δικαιώματα και του τάλεντ σόου που ήθελαν, του «Voice», το οποίο επίσης πήγε εξαιρετικά.
Και τα δύο ανήκουν στον Ατζούν Ιλιτζαλί, τον Τούρκο επιχειρηματία των μίντια που είχε την περιβόητη συνάντηση με τον Ελληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στο περιθώριο του ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκία - Ελλάδα.


Θεωρείται αγαπημένο «παιδί» της κυβέρνησης Ερντογάν και κατέχει μέσω του ομίλου «Acun Medya» το 70% του καναλιού «TV8» στην Τουρκία, το 40% του καναλιού τηλεπωλήσεων «Shop90» (πρώην MNG Shop), τα διαδικτυακά sekiz.com και acunn.com και την «Acun Medya», εταιρεία παραγωγής ριάλιτι, τάλεντ σόου κ.ά.
To υπόλοιπο 30% του «ΤV8» ανήκει στον κολοσσό της τουρκικής αγοράς, όμιλο «Dogus Yayin Grubu» που έχει παρουσία και στην Ελλάδα, με συμμετοχές σε «Χίλτον», Αστέρα Βουλιαγμένης, Μαρίνα Φλοίσβου κ.ά.
Ο Ατζούν Ιλιτζαλί διαθέτει τα δικαιώματα διάφορων τάλεντ σόου, ριάλιτι και τηλεπαιχνιδιών για όλα τα Βαλκάνια.
Για τις παραγωγές του στην Ελλάδα δημιούργησε, τον Ιανουάριο του 2016, την «Acun Medya Ανώνυμη Εταιρεία Παραγωγής Τηλεοπτικών Προγραμμάτων», ενώ είχε διερευνήσει και την πιθανότητα να αποκτήσει και κανάλι στη χώρα μας.
Στο ελληνικό «Survivor», με παρουσιαστή τον Σάκη Τανιμανίδη, που γίνεται στον Αγιο Δομίνικο οι «διάσημοι» παίρνουν μηνιαία αποζημίωση, καθένας ανάλογα με το συμβόλαιο που έχει διαπραγματευτεί.
Δεν είναι ξεκάθαρο τι ακριβώς γίνεται με τους «μαχητές» ενώ όλοι διεκδικούν το μεγάλο έπαθλο, τα 100.000 ευρώ που θα πάρει ο νικητής.
Από την πρώτη του μετάδοση (13/2) το ριαλιτοπαίχνιδο του ΣΚΑΪ εκτόξευσε τα ποσοστά τηλεθέασης με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα το κανάλι του Φαλήρου να βρίσκεται στην κορυφή με μέσο τηλεμερίδιο στο σύνολο του προγράμματος που φτάνει ή και ξεπερνά κάποιες μέρες το 20%!
Κι αυτό παρά τις υπερβολικές δόσεις καθώς μεταδιδόταν τέσσερις μέρες την εβδομάδα με διάρκεια άνω των τριών ωρών ημερησίως!
Είναι χαρακτηριστικό ότι την προηγούμενη εβδομάδα (6-12/3/2017) στην πρώτη 20άδα του πίνακα της Nielsen επτά θέσεις καταλαμβάνει το «Survivor» και τα «Highligts» του.
Ο ΣΚΑΪ ξεκίνησε πλέον να μεταδίδει το «Survivor» και κάθε Πέμπτη κάτι που θα διατηρηθεί μέχρι και το Πάσχα, καθώς μετά θα ξεκινήσει και το «The X Factor».
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen για το διάστημα 13/2 έως και 13/3/2017, το «Survivor» παρακολουθούσαν κατά μέσον όρο 1.487.000 τηλεθεατές.

Από ρεκόρ σε ρεκόρ

Τη μεγαλύτερη τηλεθέαση την έκανε στις 13/3 (1.878.000 τηλεθεατές) ενώ συνεχώς κάνει τα δικά του ρεκόρ.
Την ίδια μέρα, για παράδειγμα, έστω για ένα λεπτό το ριαλιτοπαίχνιδο παρακολούθησαν 2.429.126 τηλεθεατές με το νεανικό κοινό (15-44 ετών) να φτάνει το 57,7%, ενώ άγγιξε κάποια στιγμή ακόμα και το 66,9%!
Οι τηλεθεατές του ριάλιτι σύμφωνα με τις καταγραφές της Nielsen για το διάστημα 13/2-13/3/2017 προέρχονται κατά 14% (μερίδιο 34,1%) από την Αττική και κατά 14,5% (μερίδιο 33,1%) από το υπόλοιπο Ελλάδας εκτός Αττικής.

Το «Survivor» πατάει επί (τηλεοπτικών) πτωμάτων

Της Σόνιας Χαϊμαντά*

Θα ήταν οξύμωρο ένα ριάλιτι ζωντανό, φρέσκο σε concept, με «διάσημους» και «μαχητές» με καλοχτισμένα κορμιά, ίντριγκες, πλοκή, σασπένς, ταπεινά ελατήρια, καυγάδες, κυρίως ένα ριάλιτι που έχει στο DNA του την επιβίωση, που επιπλέον το λένε και «Survivor», να μην κυριαρχεί στην TV…..............................


Η συνέχεια εδώ

http://www.efsyn.gr/arthro/kataskeyasmenoi-epizontes


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: