Πέμπτη, 16 Φεβρουαρίου 2017

Σπάνε τη σιωπή οι δημιουργοί σχετικά με την ΑΕΠΙ

Παύει επιτέλους η σιωπή γύρω από την ΑΕΠΙ, σπάει η ομερτά. Πρώτη η «Εφ.Συν.» ξεκίνησε τις αποκαλύψεις γύρω από τις περίεργες κινήσεις της διοίκησης της ΑΕΠΙ, πέρυσι τον Μάρτιο, τότε που η εταιρεία αποφάσισε να μετακομίσει στην Κύπρο. Αλλά κανείς, σχεδόν, δεν μας ακολούθησε...
Σπάνε επίσης τη σιωπή τους οι δημιουργοί-καλλιτέχνες που αρχίζουν να εξεγείρονται και αυτοί με τη σειρά τους.

Αφού βέβαια προσπαθούν πρώτα να συνέλθουν από το σοκ που υπέστησαν διαβάζοντας το πόρισμα των ορκωτών λογιστών για την ΑΕΠΙ και το οποίο αποκάλυπτε μηνιαίους μισθούς των διοικούντων την εταιρεία ύψους αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ.
Χθες η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου απέστειλε στον εισαγγελέα το πόρισμα για την ΑΕΠΙ, προκειμένου «να αναζητηθούν τυχόν ευθύνες με σκοπό την προστασία των δικαιωμάτων των δημιουργών».
Ταυτόχρονα, όπως σημειώνει η υπουργός στην ανακοίνωσή της, «επισπεύδεται η διαδικασία κατάθεσης στη Βουλή του νομοσχεδίου για τα πνευματικά δικαιώματα».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Θέμης Μουμουλίδης, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και σκηνοθέτης.
«Ομηροι μιας παρέας οι Ελληνες δημιουργοί», δηλώνει, «ο διαχειριστικός έλεγχος στην ΑΕΠΙ δεν αφήνει κανένα περιθώριο ολιγωριών».
Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε και η υπεύθυνη Πολιτισμού της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Χαρά Κεφαλίδου, ζητώντας να «δοθεί το πόρισμα των ορκωτών λογιστών στα κόμματα» και «το νομοσχέδιο, όπως τελικά θα διαμορφωθεί, να ακολουθήσει την ορθή νομοθέτηση, δηλαδή να δοθεί για διαβούλευση».
Σοβαρές καταγγελίες διατυπώνει και πάλι ο Γιάννης Γλέζος μέσω της «Εφ.Συν.». Αυτή τη φορά για τον τρόπο που συγκροτήθηκε το «ευνοϊκό» προς την ΑΕΠΙ διακείμενο νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ).
«Την περίοδο που εκπονήθηκε το νομοσχέδιο-έκτρωμα του υπουργείου Πολιτισμού, η νομική σύμβουλος του υπουργού κ. Μπαλτά που το έγραψε «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα της ΑΕΠΙ τοποθετήθηκε στο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού του υπουργείου Πολιτισμού που εποπτεύει την ΑΕΠΙ, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα».

Το έργο του ΟΠΙ

Και συνεχίζει: «Τώρα όμως, μετά τις προσπάθειες της νέας υπουργού κ. Κονιόρδου να διορθωθεί και να βελτιωθεί το νομοσχέδιο, μια ευνοϊκή για την ΑΕΠΙ πλειοψηφία στο Δ.Σ. θα είχε αποτέλεσμα να δυσκολευτεί άμεσα το έργο του ΟΠΙ και οι κυρώσεις που θα έπρεπε να της επιβληθούν να είναι μηδαμινές έως ανύπαρκτες».
Καταγγέλλει επίσης πως «από τη στιγμή που ανέλαβε το νέο Δ.Σ. μέχρι σήμερα καμία κύρωση από τον ΟΠΙ δεν έχει επιβληθεί στην ΑΕΠΙ (π.χ. για την υπόθεση της Κύπρου), ούτε καμία άλλη έρευνα έχει αρχίσει παρά τις επώνυμες καταγγελίες δημιουργών. Πρέπει η υπουργός άμεσα να αλλάξει τη σύνθεση του Δ.Σ. του ΟΠΙ».

Κώστας Καλδάρας

«Κωπηλάτες σε δουλεμπορικό»

Κώστας Καλδάρας
«Η ΑΕΠΙ πάντα είχε αντιπάλους τους δημιουργούς, ενώ έπρεπε να τους είχε συμμάχους», είπε χθες ο συνθέτης και στιχουργός Κώστας Καλδάρας στον «105,5 Στο Κόκκινο» και τους Γ. Τραπεζιώτη και Πρ. Αγγελόπουλο, καταγγέλλοντας το μονοπώλιο της ΑΕΠΙ.
«Ο διευθυντής της ΑΕΠΙ είχε μισθό 50.000 ευρώ όταν ένας καλός δημιουργός αυτό το ποσό για τα πνευματικά του δικαιώματα θα το πάρει σε 7 με 8 χρόνια. Είμαστε κωπηλάτες σε μια γαλέρα, σ’ ένα δουλεμπορικό. Ημασταν εκεί επειδή δεν υπήρχε τίποτα άλλο», τόνισε.
«Οι δημιουργοί είναι άμεσα εξαρτημένοι από τα πνευματικά τους δικαιώματα, είναι θέμα επιβίωσης. Δεν μιλάω για κάποιον που το κάνει σαν χόμπι, μιλάω για τους δημιουργούς.
»Δεν τολμώ να πω να κλείσει η ΑΕΠΙ, αλλά πρέπει πρώτα απ’ όλα να ελεγχθεί ουσιαστικά και να ληφθούν τα απαραίτητα νομικά μέτρα».

Νότης Μαυρουδής

«Κομπογιαννίτικη συμπεριφορά»

Νότης Μαυρουδής

Επιστολή απέστειλε στην «Εφ.Συν.» και ο συνθέτης Νότης Μαυρουδής, μέλος του Δ.Σ. της ΑΕΠΙ παλαιότερα.

«Η 10η Φεβρουαρίου μάς έφερε κεραυνοβόλα το πόρισμα ορκωτών λογιστών για ατασθαλίες στην εταιρεία διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.
»Θα πρέπει να παραδεχτούμε πως όλο αυτό είναι ένα βαρύ χτύπημα στην πολύχρονη σχέση των συμβεβλημένων δημιουργών με τον εισπρακτικό φορέα ΑΕΠΙ Α.Ε., που λειτουργεί επί εβδομήντα πέντε συναπτά έτη (ιδρύθηκε το 1930)», σημειώνει.
Και συνεχίζει: «Η απάντηση της ΑΕΠΙ Α.Ε. είναι παραπάνω από αναγκαία και επιτακτική. Θα πρέπει να απαντήσει σε κάθε παράγραφο του πορίσματος με ισχυρά και διαφανή επιχειρήματα και όχι με νομικά τεχνάσματα… Θα πρέπει να απαντήσει πάνω σε ζητήματα μισθοδοσίας που, απ’ ό,τι διάβασα, είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακά, σχεδόν… αυτοκρατορικά!
»Μην ξεχνάμε πως το άφθονο αυτό χρήμα (που αναφέρεται στο πόρισμα), το οποίο δόθηκε σε αμοιβές και μισθοδοσίες των υψηλά ιστάμενων στελεχών της εταιρείας, προέρχεται από τα ποσά που εισπράχθηκαν από τη χρήση μουσικών έργων και τραγουδιών συνθετών-στιχουργών.
»Η συμμετοχή μου στο Δ.Σ. της ΑΕΠΙ Α.Ε. έληξε πριν από δύο χρόνια (2015) και στο διάστημα αυτό αμειβόμουν με 4.000 ευρώ ετησίως για τα συμβούλια και τις επιτροπές όπου συμμετείχα. Ητοι, 334 ευρώ τον μήνα».
Κλείνοντας την επιστολή του ο δημοφιλής συνθέτης σημειώνει πως το θέμα αυτό δεν θα τελειώσει εύκολα.
«Η ηθική κατάπτωση της ΑΕΠΙ δεν τραυματίζει μόνο την ίδια, αλλά αντανακλάται και στον κόσμο του ελληνικού τραγουδιού. Η κρίση της εποχής των μνημονίων περιέχει και την κρίση της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.
»Μόνο που αυτή τη φορά δεν φταίνε οι μνημονιακές υποχρεώσεις, αλλά η κομπογιαννίτικη συμπεριφορά της ΑΕΠΙ… Ωσπου να δω εμπεριστατωμένη απάντηση της ΑΕΠΙ, θα θεωρώ πως αντί για συνεργάτες, μας χρησιμοποίησε και μας χρειαζόταν ως πιόνια…».