Σάββατο, 5 Νοεμβρίου 2016

Ολοταχώς τα έργα στον Ε-65

Στα τέλη Μαρτίου θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το κομμάτι των 79 χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου Ε-65, από την Ξυνιάδα ώς τα Τρίκαλα, που θα εξυπηρετεί τη δυτική Θεσσαλία.
Θα συνοδεύεται με τη λειτουργία δύο σταθμών διοδίων, στους Σοφάδες και τα Τρίκαλα, με χρέωση 7 λεπτά το χιλιόμετρο για τα Ι.Χ.
Θα είναι όμως έτοιμο και το παράπλευρο οδικό δίκτυο για να μην
επιβαρύνονται οι τοπικές μετακινήσεις με καταβολή διοδίων.
Ο αυτοκινητόδρομος είναι ουσιαστικά «τυφλός», καθώς έχουν μετατεθεί για το μέλλον δύο βασικά τμήματα (Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Εγνατία οδός) που θα εξασφαλίσουν τη σύνδεση με το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο. Ως τότε οι προσβάσεις θα γίνονται από τους επαρχιακούς δρόμους της περιοχής.
Τα έργα στο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ, είχαν ξεκινήσει στα μέσα του 2008 και τον Δεκέμβριο του 2013 είχαν υλοποιηθεί μόλις στο 14%.
Οι ρυθμοί επιταχύνθηκαν την τελευταία διετία και στα τέλη Σεπτεμβρίου έφτασαν στο 85,34%. Είναι ενδεικτικό ότι η μεγαλύτερη γέφυρα, η Τ-50, με μήκος σχεδόν 450 μέτρα, ξεκίνησε τον Μάιο του 2015 και απομένει μόνον η ασφαλτόστρωση.
«Ο αυτοκινητόδρομος ήταν αίτημα δεκαετιών και αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού άξονα Ε-65, που ξεκινά από τη Σουηδία και καταλήγει στο Καστέλι της Κρήτης, ενώνοντας με διάφορα μεταφορικά μέσα τον Βορρά με τον Νότο της Ευρώπης», εξήγησε στους δημοσιογράφους ο Στ. Πενθερουδάκης, επικεφαλής του κατασκευαστικού τμήματος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, της εταιρείας που υλοποιεί τα έργα.
Εδωσε έμφαση στις καθυστερήσεις που έχουν αφετηρία τις απαλλοτριώσεις χώρων για τα εργοτάξια και ενημέρωσε ότι η εταιρεία, για να κερδίσει χρόνο ώς την έκδοση των δικαστικών αποφάσεων, προχώρησε σε ενοικίαση 800 στρεμμάτων που καλύπτουν το 12% της επιφάνειας του έργου. Γι’ αυτόν τον λόγο είχαν μπλοκαριστεί τα έργα στα πρώτα 5 χλμ. κοντά στην Ξυνιάδα.
Οι εργασίες έχουν πλέον ξεκινήσει, αλλά με βάση το πιο πιθανό σενάριο δεν θα είναι έτοιμα ώς τα τέλη Μαρτίου και θα παραδοθούν τον Αύγουστο. Σε αυτό το διάστημα, στο συγκεκριμένο τμήμα η κυκλοφορία και στα δύο ρεύματα θα εξυπηρετείται από τον έναν κλάδο του αυτοκινητόδρομου.


 

Ο Ε-65, με βάση την αρχική σύμβαση του 2007, ξεκινά από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης, λίγο πριν από τον κόμβο της Λαμίας, και καταλήγει στην Εγνατία οδό, με συνολικό μήκος 190 χλμ.
Περιείχε διάταξη σύμφωνα με την οποία οι εργολάβοι θα πάρουν αποζημίωση που θα φτάνει έως 1,9 δισ. ευρώ σε περίπτωση που η κυκλοφορία δεν εξασφαλίσει τα αναμενόμενα έσοδα. Διορθώθηκε όμως με νεότερες συμφωνίες και πλέον ο αυτοκινητόδρομος θα έχει κοινό «κουμπαρά» με την Ιόνια οδό.
Για τη χρηματοδότηση των έργων έχει επίσης παραχωρηθεί στον Ε-65 τμήμα 57 χλμ. της εθνικής οδού που καλύπτει το «πέταλο» του Μαλιακού. Από τη Σκάρφεια ώς τις Ράχες Φθιώτιδας λειτουργούν δύο σταθμοί διοδίων, στην Αγία Τριάδα και στη Μαυρομαντήλα.

Σε μία διετία

Με τη συμφωνία επανεκκίνησης του Δεκεμβρίου του 2013, το υπουργείο Υποδομών μετέθεσε για μια πενταετία την κατασκευή των δύο σημαντικών τμημάτων για τα οποία είχαν προκύψει προβλήματα:
■ Στα πρώτα 32 χλμ., από τον κόμβο Λαμίας ώς την Ξυνιάδα, χρειάστηκε να γίνουν σοβαρές αλλαγές και να μετατοπιστεί ο αυτοκινητόδρομος σε ορισμένα σημεία. Εκπονήθηκαν νέες μελέτες και την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε η ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ.
Ως το 14ο χλμ. τα έργα έχουν υλοποιηθεί κατά 55% και μπορούν να παραδοθούν σύντομα για να εξυπηρετήσουν την κυκλοφορία προς το Καρπενήσι.
Στο υπόλοιπο τμήμα προβλέπονται και δύο σήραγγες συνολικού μήκους 6 χλμ., από τις οποίες έχουν ήδη κατασκευαστεί τα 2 χλμ. Εκτιμάται ότι μετά την έγκριση του φακέλου από τις Βρυξέλλες, τα 32 χλμ. θα είναι έτοιμα σε μια διετία.
■ Τα έργα στα τελευταία 79 χλμ., από τα Τρίκαλα ώς την Εγνατία οδό, έχουν ακυρωθεί από το ΣτΕ λόγω των επιπτώσεων που θα επιφέρουν στον βιότοπο της αρκούδας. Σε προχωρημένο στάδιο είναι τα πρώτα 25 χλμ. ώς την Καλαμπάκα.
Οι εργολάβοι έχουν επεξεργαστεί μια νέα λύση για τη σύνδεση με την Εγνατία οδό, που θα κινείται ανατολικότερα και θα συναντά την Εγνατία 10 χλμ. μετά τα Γρεβενά.
Θα έχει μεγαλύτερο μήκος κατά 17 χλμ., αλλά μικρότερο κόστος λόγω λιγότερων σηράγγων. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ενώ η κατασκευή θα διαρκέσει τρία χρόνια.