Πέμπτη, 22 Σεπτεμβρίου 2016

Τι δεν καταλαβαίνει ο Ιερώνυμος;

Πώς γίνεται να έχουν ικανοποιηθεί όλοι οι όροι που έχει ζητήσει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος στο πλαίσιο της αναβάθμισης του μαθήματος των Θρησκευτικών, να έχει συμφωνήσει η ίδια με το νέο πλαίσιο και ξαφνικά ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος να χαρακτηρίζει «απαράδεκτα και επικίνδυνα» τα νέα προγράμματα σπουδών;

Ηταν διάχυτη η απορία χθες στο υπουργείο Παιδείας για την αιφνιδιαστική όξυνση των σχέσεων ή, όπως δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, για τη μετατροπή του ζητήματος σε μια «ακατανόητη αντιδικία και κινδυνολογία».
Ακόμα κι αν ληφθεί υπόψη το κλίμα της συνάντησης μετά το τέλος της οποίας προέβη στις επίμαχες δηλώσεις ο αρχιεπίσκοπος. Μόλις είχε δεχτεί και συνομιλήσει με το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων, που θεωρείται ο πιο σκληρός κι αδιάλλακτος από τους εμπλεκόμενους φορείς στον διάλογο για τις αλλαγές στη διδασκαλία των Θρησκευτικών.
Ακόμα κι έτσι όμως κρίνεται αναιτιολόγητη τέτοια πολεμική δήλωση. Ειδικά με δεδομένη την προσαρμογή στα νέα αναλυτικά προγράμματα όλων όσα υπαγόρευε η απόφαση της Συνόδου στις 7 Σεπτεμβρίου, η οποία δεν ήταν παρά η πρόταση του μακαριωτάτου «για την υποχρεωτικότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών, την τήρηση των ωρών διδασκαλίας στο τρέχον πρόγραμμα και τον ορθόδοξο χαρακτήρα του».
«Και οι τρεις αυτοί όροι ικανοποιήθηκαν. Προς τι αυτή η νέα ένταση;» έλεγαν χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου. Τι άλλαξε και ο αρχιεπίσκοπος όχι μόνο θεωρεί «απαράδεκτα κι επικίνδυνα» τα νέα προγράμματα σπουδών, αλλά απευθύνει και έκκληση προς τον πρωθυπουργό «να σταματήσει όλη αυτή την προσπάθεια, να αναβάλει καθεμιά πρωτοβουλία ενός ή μερικών ανθρώπων»;
Βέβαια ο ίδιος, προσπαθώντας να αιτιολογήσει τη στάση του, ανέφερε ότι διάβασε τα καινούργια προγράμματα και θεωρεί ότι «είναι πράγματα που δεν θα αποδώσουν καρπούς, αλλά μεγάλη ζημιά στην παιδεία, γενικότερα στην κοινωνία μας και ρήξη μέσα στην Εκκλησία στη σχέση με την πολιτεία».
Τόνισε δε, πως «είναι βεβιασμένα τα νέα προγράμματα, τα οποία ξέρουμε πώς ελήφθησαν, πώς προωθήθηκαν και με σφραγίδα ποιων ανθρώπων».
Ο υπουργός Παιδείας, από την πλευρά του, παρέπεμψε στην τριετή πιλοτική εφαρμογή και τον μακρύ διάλογο, χωρίς να παραλείπει την αναφορά στο αρμόδιο ΙΕΠ.
Δήλωσε χαρακτηριστικά: «Τα νέα προγράμματα του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι αποτέλεσμα πιλοτικής εκπαιδευτικής εμπειρίας τριών ετών καθώς και πολύμηνου διαλόγου με τους εκπαιδευτικούς-θεολόγους και εκπροσώπους της Εκκλησίας. Τα Θρησκευτικά είναι ένα μάθημα όπως όλα τα μαθήματα.
»Η ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών ανήκει σύμφωνα με τον νόμο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Είναι λάθος ένα ώριμο αίτημα, όπως η αναβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών από ομολογιακό σε μάθημα γνώσης των θρησκειών, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ορθοδοξία, να μετατρέπεται σε αφορμή ακατανόητης αντιδικίας και κινδυνολογίας.
»Το υπουργείο Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων είναι πάντοτε ανοικτό στον διάλογο με την Εκκλησία και προσωπικά με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, με τον αυτονόητο αμοιβαίο σεβασμό των διακριτών θεσμικών ρόλων».
 
 
21/9/2016